СЕЋАЊЕ НА БУДУЋНОСТ (Владо Њаради и Мирјана Тијанић)
Ако је са метафизичке тачке гледишта крај света само крај једне илузије, у свом манифестованом стању и физичком постојању он је драматичан догађај за све његове житеље. Изложба „Сећање на будућност“ демонстрира управо овај потресни, па и трагичан доживљај двоје уметника, који пред посматрача износе своја лчна виђења Краја.
Већ сам назив изложбе је привидно парадоксалан, а заправо је у складу са традиционалим симболизмом, јер асоцира на једну од кључних хришћанских врлина, чије неговање препоручују монашки приручници: сећање на смрт. Како је могуће сећати се нечега што још није дошло, попут лчичне смрти или, у овом случају, краја света? Но, не само да је могуће, него је и нужно, јер се о таквим егзистенцијалним и епохалним темама и може судити само уколико се појединац измести из незаустављивог тока линерарног времена, те сагледа њихов крај (баш као и почетак).
Владо Њаради, доајен српског сликарства и графике већ неколико деценија, своју ликовну снагу и изражајност усмерио је на дочаравање апокалиптичних призора које предсказује. Планета Земља и њени пејзажи су изобличени и искидани, а трагови органског живота на њој збрисани у тој мери да је једини преостали начин представљања ове конкретне пустоши – апстракција. Геоморфни мотиви у катаклизмичком виду, који личе на искрзане крвне судове и покидане мишиће, остварени су изузетном истанчаношћу и, истовремено, жестином. Широке и смеле композиције богате су суптилним детаљима, колористичким и тонским нијансама, а то је био и једини начин на који је Њаради могао остварити жељени утисак. У томе је у потпуности успео: дела која су пред посматрачем асоцирају на усталасане и окамењене геолошке формације настале у временима катастрофа, попупт оних са краја Перма или Креде, када је живот на Земљи два пута био у опасности да се заувек угаси.
Мирјана Тијанић, и сама деценијама присутна на домаћој ликовној сцени, крају света и сећању на њега приступа из другачијег угла. Њена пажња уперена је управо на оно што није тема широких визија Њарадија: на могуће облике органског живота у условима катаклизме. Флора и фауна “последњих времена“ на њеним делима асоцијативног је карактера, али не у чисто формалном смислу, где би извесан облик просто подсећао на, рецимо, рака или цвет. Овде је таква асоцијација злослутно упозорење на злоћудне мутације које предстоје у условима коначне кризе, на губљење идентитета, замагљивање функција и обесмишљеност именовања до јуче познатих и блиских, а сада страних бића. Примена колажа и асемблажа у комбинованој техници додатно оснажује ефекат нелагоде која се осећа при погледу на приказана створења, препознатљива тек у мери да се поред свега још осети и носталгија за изгубљеном природом. Јер, нема никакве гаранцје да ће флора и фауна (то јест, живот на Земљи) са њених слика преживети, напротив.
Иако се бави коначним стварима у метаисторијском смислу, стваралаштво Влада Њарадија и Мријане Тијанић је у исто време и врло актуелно. Време у коме се савремено човечанство налази брементио је знацима смртне претње која се надвија над планетом, а за шта људи сносе огрмоан део одговорности, односно кривице. Аутори су, пак, на Земљи међу нама већ довољно дуго да су и током својих личних живота и каријера могли јасно опазити умножавање опасности, а, будући савесни и креативни, нису могли а да о своме увиду не оставе ово драматично сведочанство.
Оливер Томић
Врло загонетна изложба која Вас позива да разоткријете структуру облака на сликама Стевана Китића, биће отворена у уторак 10. јуна у 20 часова.
Са уметником истражујте границе слике, приче и медијске перцепције. Кроз три повезана циклуса Трилогија: Димови, Гасови, Бумови је место за промишљање.
Изложба скулптура „Парабола“ Богдана Васића представља промишљен уметнички израз који повезује уметност са древним знањима и симболима. У ауторовим радовима метал није само градивни материјал, већ има симболично значење и важну улогу у самом процесу настанка дела. Васићеве скулптуре инспирисане су древним веровањима, геометријом, библијским мотивима и савременом поп-културом, што омогућава посматрачу да размишља о дубљим темама као што су људска егзистенција, стварање и самоспознаја.
Богданове скулптуре комбинују технолошке и фантастичне елементе, уз утицаје Гигерове естетике и религијских мотива, стварајући снажан визуелни утисак. Иако подсећају на радове познатих уметника, његово дело остаје оригинално. Скулптуре повезују уметност, мистику, технологију и мит, подстичући размишљање о људској природи и смислу. На тај начин, уметност постаје више од визуелне форме – она постаје портал у свет снова, идеја и симбола који свако доживљава на свој начин.
Поштовани,
Са задовољством Вас позивамо у Галерију савремене уметности у четвртак, 20. марта, на свечано отварање самосталне изложбе графика и цртежа Невенке Стојсављевић, које ће се одржати у 14 часова.
Изложба, под називом Графике и цртежи, представља радове настале у техникама цртежа угљеном на натрону, графике и сериграфије. Ауторка истражује линеарну конструкцију цртежа, користећи паралелне линије и различите структуре како би обликовала разноврсне форме – од биоморфних до конструктивистичких композиција.
Перспективним линијама, преклапањем и градацијом тонова, Невенка постиже осећај дубине и структуре, док употребом геометријских елемената ствара ефекат покрета и илузију простора.
Позивамо Вас да присуствујете овој изузетној изложби и осетите енергију и симболику ликовних облика које је Невенка Стојсављевић створила у својим делима.
Добро дошли!
Народни музеј у Смедеревској Паланци у сарадњи са Етнографским институтом Српске академије наука и уметности, приредио је изложбу „Олга Бенсон – о Нама између уметности и етнографије“ сачињену од акварела, цртежа и темепера ове изузетне етнографске сликарке који се чувају у фонду ове националне институције.