Latinica
asdfasdf
Suvenirnica
Опширније
asdfasdf
ВЛАДО ЊАРАДИ и МИРЈАНА ТИЈАНИЋ
Опширније
asdfasdf
Тврђаве и утврђени градови Србије
Опширније
asdfasdf
Зоран Јелић
Опширније

Latinica

Музеј је чудесно средство. У њему се, ако су употребљени прави начини, сваки трун личног, и прошлог и садашњег, може преобразити у заједничко будуће време. 
Изложба „Моја Паланка крајем 20. века” Зорана Јелића представља израз намера и настојања Народног музеја у Смедеревској Паланци да очува и унапређује везе са локалном ликовном сценом које је градила током свог – сада већ скоро шездесетогодишњег трајања, као носилац баштинске улоге у овој средини.
Са драгом публиком на свечаном отварању изложбе ћемо проширити видике у петак 5. септембра од 18 часова.

СЕЋАЊЕ НА БУДУЋНОСТ (Владо Њаради и Мирјана Тијанић)

Ако је са метафизичке тачке гледишта крај света само крај једне илузије, у свом манифестованом стању и физичком постојању он је драматичан догађај за све његове житеље. Изложба „Сећање на будућност“ демонстрира управо овај потресни, па и трагичан доживљај двоје уметника, који пред посматрача износе своја лчна виђења Краја.

Већ сам назив изложбе је привидно парадоксалан, а заправо је у складу са традиционалим симболизмом, јер асоцира на једну од кључних хришћанских врлина, чије неговање препоручују монашки приручници: сећање на смрт. Како је могуће сећати се нечега што још није дошло, попут лчичне смрти или, у овом случају, краја света? Но, не само да је могуће, него је и нужно, јер се о таквим егзистенцијалним и епохалним темама и може судити само уколико се појединац измести из незаустављивог тока линерарног времена, те сагледа њихов крај (баш као и почетак).

Владо Њаради, доајен српског сликарства и графике већ неколико деценија, своју ликовну снагу и изражајност усмерио је на дочаравање апокалиптичних призора које предсказује. Планета Земља и њени пејзажи су изобличени и искидани, а трагови органског живота на њој збрисани у тој мери да је једини преостали начин представљања ове конкретне пустоши – апстракција. Геоморфни мотиви у катаклизмичком виду, који личе на искрзане крвне судове и покидане мишиће, остварени су изузетном истанчаношћу и, истовремено, жестином. Широке и смеле композиције богате су суптилним детаљима, колористичким и тонским нијансама, а то је био и једини начин на који је Њаради могао остварити жељени утисак. У томе је у потпуности успео: дела која су пред посматрачем асоцирају на усталасане и окамењене геолошке формације настале у временима катастрофа, попупт оних са краја Перма или Креде, када је живот на Земљи два пута био у опасности да се заувек угаси.

Мирјана Тијанић, и сама деценијама присутна на домаћој ликовној сцени, крају света и сећању на њега приступа из другачијег угла. Њена пажња уперена је управо на оно што није тема широких визија Њарадија: на могуће облике органског живота у условима катаклизме. Флора и фауна “последњих времена“ на њеним делима асоцијативног је карактера, али не у чисто формалном смислу, где би извесан облик просто подсећао на, рецимо, рака или цвет. Овде је таква асоцијација злослутно упозорење на злоћудне мутације које предстоје у условима коначне кризе, на губљење идентитета, замагљивање функција и обесмишљеност именовања до јуче познатих и блиских, а сада страних бића. Примена колажа и асемблажа у комбинованој техници додатно оснажује ефекат нелагоде која се осећа при погледу на приказана створења, препознатљива тек у мери да се поред свега још осети и носталгија за изгубљеном природом. Јер, нема никакве гаранцје да ће флора и фауна (то јест, живот на Земљи) са њених слика преживети, напротив.

Иако се бави коначним стварима у метаисторијском смислу, стваралаштво Влада Њарадија и Мријане Тијанић је у исто време и врло актуелно. Време у коме се савремено човечанство налази брементио је знацима смртне претње која се надвија над планетом, а за шта људи сносе огрмоан део одговорности, односно кривице. Аутори су, пак, на Земљи међу нама већ довољно дуго да су и током својих личних живота и каријера могли јасно опазити умножавање опасности, а, будући савесни и креативни, нису могли а да о своме увиду не оставе ово драматично сведочанство.

 

 

Оливер Томић

Отварања су изненађења … увек лепа … често другачија … занима вас средњи век – археологија – фотографија …
У понедељак 1. септембра од 19 часова Народни музеј у Смедеревској Паланци отвара изложбу фотографија Светлане Дингарац „Тврђаве и утврђени градови Србије“. На почетку спајамо прошло са будућим изузетним вођењем кроз изложбу „Средњевековно наслеђе Паракиновог брода“ Филипа Стефановића а у наставку ће кроз разговор Светлана и Филип откривати тајне заљубљеништва у фотографију и археологију. Разговор ће модерирати кустос археолог Народног музеја у Смедеревакој Паланци Ненад Шошић.

Virtus Luminis – Моћ Светлости
17. јул | 20 часова | Галерија савремене уметности
Нова серија радова Бојане Николић.
Светлост као симбол, боја као енергија, уметност као пут ка унутрашњем доживљају.
У циклусу Virtus Luminis, Бојана истражује границу између видљивог и невидљивог. Кроз флуоресцентне пигменте, злато, седеф и светлосне ефекте, њене слике пулсирају емоцијама и трансформишу се у тродимензионалне форме.
Ово није само изложба – већ позив да зароните у свет светлости, боје и унутрашње тишине.
Моћ боје– интерактивна ликовна радионица
18. јул | 10 часова |испред Галерије
Дан након свечаног отварања изложбе, дружимо се са уметницом уз разговор о њеном стваралаштву и инспирацији, а потом... акција!
Придружите нам се на радионици акционог сликарства, где се боје разливају у покрету, а енергија постаје платно. За крај – Paint Ball сликање на великом формату!
Отворено за све – децу, младе, одрасле. Без искуства, само са жељом за креативним изразом.
Боје, балони од сапунице, забава и једно велико заједничко креативно дело вас чекају!

Врло загонетна изложба која Вас позива да разоткријете структуру облака на сликама Стевана Китића, биће отворена у уторак 10. јуна у 20 часова.

Са уметником истражујте границе  слике, приче и медијске перцепције. Кроз три повезана циклуса Трилогија: Димови, Гасови, Бумови је место за промишљање.

 

 

Поштована публико,
Позивамо вас на свечано отварање археолошке изложбе „ Средњевековно наслеђе
Паракиновог брода“ , у петак, 6. јуна, с почетком у 18:30 часова у згради Народног музеја у
Смедеревској Паланци. Овом приликиом паланачкој публици ће се обратити гост и аутор
изложбе кустос-археолог Филип Стефановић који нам долази из Завичајног музеја у Параћину.
Имаћете прилику да на један едукативан и занимљив начин слушате о резултатима
истраживања средњовековног периода на простору општине Параћин. Посетиоци ће кроз
текстове, илустрације и богате материјалне налазе научити о утврђењима и манастирима,
витезовима и монасима који су насељавали централно Поморавље у средњем веку.
У оквиру манифестације Година археологије 2025, ово је прва у низу гостујућих изложби којим
ћемо обележити ову годину.
Очекујемо Вас,
Ваш Народни музеј у Смедеревској Паланци

Свечано отварање изложбе "Пут на Исток краља Милана Обреновића: хаџилук и култура Оријента на српском двору" – Музеја у Смедереву означиће почетак Ноћи музеја у нашем Народном музеју у Смедеревској Паланци.
Почетак програма заказан је за суботу 17. Мај у 18 часова, а присутне ће поздравити Др Снежана Цветковић и мср Дејан Вукелић – аутори изложбе – и в.д. директора Народног Музеја у Смедеревској Паланци Петар Декић. Биће то прилика да се кроз фотографије документа и предмете упознамо не само са једним значајним владаром већ и са културом која је обликовала његово време, те са феноменом хаџилука.

Изложба скулптура „Парабола“ Богдана Васића представља промишљен уметнички израз који повезује уметност са древним знањима и симболима. У ауторовим радовима метал није само градивни материјал, већ има симболично значење и важну улогу у самом процесу настанка дела. Васићеве скулптуре инспирисане су древним веровањима, геометријом, библијским мотивима и савременом поп-културом, што омогућава посматрачу да размишља о дубљим темама као што су људска егзистенција, стварање и самоспознаја.

Богданове скулптуре комбинују технолошке и фантастичне елементе, уз утицаје Гигерове естетике и религијских мотива, стварајући снажан визуелни утисак. Иако подсећају на радове познатих уметника, његово дело остаје оригинално. Скулптуре повезују уметност, мистику, технологију и мит, подстичући размишљање о људској природи и смислу. На тај начин, уметност постаје више од визуелне форме – она постаје портал у свет снова, идеја и симбола који свако доживљава на свој начин.

Поштовани,

Са задовољством Вас позивамо у Галерију савремене уметности у четвртак, 20. марта, на свечано отварање самосталне изложбе графика и цртежа Невенке Стојсављевић, које ће се одржати у 14 часова.

Изложба, под називом Графике и цртежи, представља радове настале у техникама цртежа угљеном на натрону, графике и сериграфије. Ауторка истражује линеарну конструкцију цртежа, користећи паралелне линије и различите структуре како би обликовала разноврсне форме – од биоморфних до конструктивистичких композиција.

Перспективним линијама, преклапањем и градацијом тонова, Невенка постиже осећај дубине и структуре, док употребом геометријских елемената ствара ефекат покрета и илузију простора.

Позивамо Вас да присуствујете овој изузетној изложби и осетите енергију и симболику ликовних облика које је Невенка Стојсављевић створила у својим делима.

Добро дошли!

Народни музеј у Смедеревској Паланци у сарадњи са Етнографским институтом Српске академије наука и уметности, приредио је изложбу „Олга Бенсон – о Нама између уметности и етнографије“ сачињену од акварела, цртежа и темепера ове изузетне етнографске сликарке који се чувају у фонду ове националне институције.